Şimdi sizlere bu süreçte yaşadıklarımızı anlatacağım.
Anlatacaklarım, böyle bir hedefi olan herkese ışık olur diye
umuyorum.
![]() |
Yüksek Tavan Doblo ve Rampa |
![]() |
Araç içi |
Önce yüksek tavan Doblo’ya rampa ve lift (asansör) sistemi taktırılabildiğini fakat bu aracın, Koç ile Fiat’ın özel anlaşması gereği yurt içinde sadece engellilere satıldığını öğrendik. Bu bilgi ile gittiğimiz Fiat Bayii temsilcisi, “Türkiye’de bu aracın engellilere de satılmadığını” söyledi. Çok üzüldük çünkü hedefimize ulaşmamız için neredeyse tek alternatifimiz buydu.
Biliyorsunuz, engelliler otomobil alırken bazı kurallara uymak zorundalar… Mesela bir engelli 1600 motor gücünün üstünde araç alamıyor. Böyle bir sınırlama getiren kanun koyucuların anlamsız mantığını anlamak çok zor… Hal böyle olunca, tekerlekli sandalye ile binilebilen araç ve model sayısı, otomatik olarak neredeyse teke düştü. Yüksek tavan Doblo, benim için neredeyse tek alternatif olmasına rağmen “satış yok” denmesi moral bozucu olsa da biz yine de araştırmaya devam ettik. Tofaş’ta çalışan bir tanıdığımız vasıtasıyla araştırmalarımızı derinleştirdik. Devreye Tofaş’ta çalışan dostlar girince, bize baştan “satış yok” diyen bayiin, bir başka satış yetkilisi de daha müspet yaklaşıp araştırmamıza katıldı. Bu konuda size önemle tavsiye etmem gereken şey ısrarcı olmanızdır. Gerekirse bu yazıyı okutabilirsiniz.
Çıkan sonuç şu oldu:
Yüksek Tavan Doblo, M1 tipi binek otomobil olarak
yurtiçinde sadece engellilere satılmaktaydı. Bu aracı ben kendim
kullanmayacağım için en az %90 oranlı engelli raporu gerekiyordu ki %88
raporumla yaşadığım sıkıntıyı daha önceki yazılarımda paylaşmıştım. ( http://sairalper.blogspot.com/2013/10/88-rpolarla-yaknm-kullanmak-uzere.html
)
Yeni rapor
almamız, hedefe ulaşmamızı en az 1 ay ötelese de rapor işini çözdük. Fiat,
yüksek tavan Doblo-Panorama'nın orta lüks özellikteki modelini Türkiye’de sadece
engellilere o da özel izinle sattığı için, izin işini fabrikadan hallettiler.
Yaklaşık 15 günlük süre sonunda 30 Ağustos 2013 günü Bayiye gidip siparişi
verme aşamasına geldik.
Gelelim
alacağımız yüksek tavan Doblo’nun fiyatına…
Aracın
normal fiyatı 60000 TL’ye yakın olmasına rağmen, engelli olarak aldığım ve ÖTV
ödemeyeceğim için fiyat bayii indirimi ile beraber 38000 TL oldu. (Engelliler
ÖTV ödemiyor ama KDV ödüyorlar, bunu da önemle belirtmek isterim.)
![]() |
5 Ekim 2013 Cumartesi |
O günkü
şartlarda Fiat, yüksek tavan doblo için 0 faizle 18000 TL kredi verdi.
Otomobilin toplam fiyatı 38000 TL olduğu için geri kalan 20.000 TL’yi biz kendi
imkânlarımızla ödedik. Kasko, sigorta,
diğer masraflar derken fiyat 40000 TL'yi geçti.
Yüksek
Tavan Doblo’mu 30 Eylül 2013’de Bayiiden alacak duruma geldik. O hafta İstanbul’da
işlerimiz olduğu için aracı ancak 5 Ekim 2013 Cumartesi günü Banoto’dan teslim
aldık.
İlk aşamayı
bitirmiştik ama araç içi seyahat için rampa ve güvenlik sisteminin araca monte
edilmesi gerekiyordu.
Rampa ya da Lift (asansör) taktıracaktık. Rampa için 3600 TL, lift için ise 15000 TL fiyat istenirken, önemli bir detay daha öğrendik.
![]() |
Yüksek Tavan Doblo ve Rampa |
Ne rampanın ne liftin projesi yoktu, olsa da engelliye bu aracın hususi statüde satılmasına cevaz veren kanun koyucular, araç muayenesinde hem liftin, hem rampanın ruhsata işlenmesine izin vermiyorlardı. Hal böyle olunca daha pratik ve daha ucuz olan rampa taktırmakta karar kıldık. Ama biz bunu yine de taktırdık, çünkü bu rampa, bu sistem olmadan benim bu otomobili almamın hiçbir anlamı yoktu. Bu konuda böyle bir engellemeye yol açan mevzuatın en kısa zamanda değiştirilerek, hususi otomobillere takılmış ve takılacak olan lift ve rampaların yasal hale getirilmesi gerekmektedir.
![]() |
Yüksek Tavan Doblo ve Rampa |
Biri Bursa'da olmak üzere iki farklı görüşme sonunda İstanbul’daki
Lamira firmasını uygun bulup anlaşma yaptık.
![]() |
Yüksek Tavan Doblo ve Rampa |
Bir gün önceden kendileriyle irtibata geçtik. 8 Ekim Salı sabah 04:00’te babam yeni
Doblo ile İstanbul’a doğru yola çıktı. Bir gün önceden haber verdiği için
montaj konusunda hazırlıklı olan Lamira o gün içinde gerekli montajı yaptı.
Montajdan önce aracın zeminindeki malzeme, tekerlekli sandalye ile girip
çıkarken yıpranıp eskimesin diye, zemini, farklı bir malzemeyle kaplattık.
![]() |
Yüksek Tavan Doblo ve Rampa |
Rampa için
2000 TL ödemiş olup engelli içine girdiğinde tekerlekli sandalye ve engellinin
kendisini emniyete alıp sabitlemek için gerekli güvenlik bağlantıları için de 2000 TL ödedik. Yani toplamda bu rampa sistemine 4000 TL.’ye sahip olduk.
Özetle, Yüksek
tavan Doblo ve rampa, kasko ve sigorta beraberinde toplamda 44-45bin TL civarına mal olmuş oldu.
![]() |
Yüksek Tavan Doblo ve Rampa |
Aynı günün
akşamında babam saat 20:00 civarı Bursa’ya döndü.
Biliyorsunuz, artık plakalarda engeli ibaresi yok. Araç sahibi engelliler, artık engelli park yerlerinden faydalanmak için Trafik Şube Müdürlüğüne bir dilekçe, 2 fotoğraf, engelli rapor ve ruhsat fotokopisi ile başvurup "Park Kartı" alabiliyorlar. Biz de 10 Ekim Perşembe günü Trafik Şube Müdürlüğüne gidip Park Kartımı aldık. Kart, 3 yıl geçerli ve benim bulunduğum her araçta geçerli...
![]() |
Engelli Park Kartı-Ön yüzü |
![]() |
Engelli Park Kartı-Arka yüzü |
20 yıllık
hedefe, aylarca süren çabalarla nihayet ulaştık… Bu yazımla böyle bir araca
sahip olmak isteyen engelli arkadaşlarıma yol göstermek istedim. Yine de bu konuda kafanıza takılan her şeyi
bana sorabilirsiniz.
Darısı
başınıza…
12 Ekim 2013/Bursa
Hocam geçmiş olsun. Ben de annem için böyle bir araç arıyorum. Fiat bayiilerindeki arkadaşlar bu konuda gerçekten bilgisiz. Ve yardımcı olma konusunda da pek hevesli değiller niyeyse. Her bayii farklı şeyler söylüyor. Bu tip yüksek tavan olmayan araçlar da tekerlekli sandalye ile beraber bindirmek için çok alçak kalıyor.
YanıtlaSilBülent özmen
05422625786